O centru

/ O centru

Metodické centrum dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů (MCMI) bylo založeno 1. ledna 2016. MCMI je samostatným oddělením Národního muzea a je realizováno s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky.

Vznik MCMI je důsledkem neuspokojivého stavu zpracování a ošetření hudebních nástrojů jako specifické kategorie movitého kulturního dědictví v České republice. Hudební nástroje jsou předmětem výzkumu specializované muzikologické disciplíny − organologie. Jejich zkoumání a zhodnocení vyžadují odborné metodologické postupy. Totéž platí o zásadách jejich ošetření, konzervování a restaurování a také o pravidlech zacházení s nimi.

 

Cíl projektu

Cílem projektu je odborná správa hudebních nástrojů ve sbírkách České republiky a to třemi základními přístupy:

  • vytvořením odborných metodik dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů
  • poradenstvím v dané oblasti
  • zpracováním konkrétních sbírek

Zpracováním sbírek se rozumí odborná dokumentace, zhodnocení stavu a navržení a realizace vhodných konzervátorských či restaurátorských zásahů. Výsledkem vytvoření metodických návodů bude jednotná a odborně správná koncepce zpracování sbírek hudebních nástrojů v České republice.

 

Koncepce

Koncepce MCMI navazuje dílčím způsobem na zkušenosti dalších metodických center v České republice, metodologicky ale vychází především ze standardů CIMCIM (tj. specializovaného mezinárodního komitétu ICOM sdružujícího muzea se sbírkami hudebních nástrojů, http://network.icom.museum/cimcim), a z mezinárodního projektu MIMO (Musical Instrument Museums online, http://www.mimo-international.com/MIMO).

Předmětem zájmu jsou všechny typy hudebních nástrojů, a to primárně nástroje tradičního instrumentáře evropské hudební kultury, sekundárně též nástroje evropské lidové kultury. Nástroje mimoevropské hudební kultury, které se v českých sbírkách vyskytují v nepoměrně nižším počtu, budou pojednány samostatně, neboť vyžadují specifický přístup jak k dokumentaci, tak i ke konzervování a restaurování.

Z důvodu široké rozmanitosti historické a umělecké hodnoty historických hudebních nástrojů je nutno předměty zájmu rozdělit do tří níže uvedených kategorií a jejich zpracování koncipovat dle příslušných kategorií:

  • kategorie A: nástroje světového kulturního a historického významu
  • kategorie B: nástroje národního kulturního a historického významu
  • kategorie C: nástroje obecně historického významu

 

Klíčové aktivity

Cíl projektu zahrnuje řadu odborných aktivit, které se prolínají ve všech třech základních přístupech:

  • odborné zpracování hudebních nástrojů v českých sbírkách
  • konzultace a poradenství v oblasti dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů
  • konzervátorsko-restaurátorské zásahy na hudebních nástrojích
  • poskytování nezávislých odborných posouzení v oblasti dokumentace / konzervování / restaurování (včetně stanovení správného režimu zacházení se sbírkami hudebních nástrojů a hodnocení klimatických a světelných podmínek či chemických vlivů)
  • tvorba konkrétních metodických návodů pro dokumentaci, konzervaci a restaurování hudebních nástrojů
  • tvorba pomocných nástrojů pro dokumentaci hudebních nástrojů (databáze nástrojů / databáze výrobců dostupné z webu MCMI)
  • spolupráce s ostatními metodickými centry a specializovanými institucemi v České republice i zahraničí
  • budování odborné knihovny přístupné veřejnosti a elektronické knihovny dostupné z webu MCMI
  • vzdělávací servis a propagace (konzultace, semináře, konference, web)

 

Harmonogram projektu a jeho realizace

2020

  • konzultace a poradenství
  • průběžné zpracování vybraných sbírek hudebních nástrojů
  • průběžná tvorba metodik
  • zpracování první fáze databáze výrobců hudebních nástrojů (viz Metodika databáze výrobců)
  • konference (21. října 2020)
  • vzdělávací servis a propagace (web)

2019

  • konzultace a poradenství
  • průběžné zpracování vybraných sbírek hudebních nástrojů
  • průběžná práce na zpracování databáze výrobců
  • propagace (web)

2018

  • konzultace a poradenství
  • průběžné zpracování vybraných sbírek hudebních nástrojů
  • propagace (Seminář „Péče o hudební nástroje“, 20. listopadu 2018, program; Bitljan, Adam: Představení činnosti metodického centra + poster)
  • účast na seminářích a konferencích:
    • konference Preventivní péče o historické hudební nástroje v mobiliárních fondech hradů a zámků, Národní památkový ústav, Litomyšl, 18. dubna 2018 (Kůs, František – Bitljan, Adam: Základní zásady péče o hudební nástroje a příklady restaurování historických nástrojů);
    • konference Metodická centra v oblasti technických a přírodovědných muzeí rezortu MK a možnosti jejich vzájemné spolupráce, Národní technické muzeum v Praze, 19. října 2018 (Bitljan, Adam: Základní principy dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů);
    • konference The Early Pedal Harp as a Museum Artefact, Deutsches Museum, Mnichov, 29. – 30. listopadu 2018 (Kotašová, Daniela: Harp Collection in the Czech Museum of Music Prague; Kotašová, Daniela: zpráva z konference, Galpin Society Newsletter 53, February 2019, s. 12–14)
  • průběžná práce na zpracování databáze výrobců

2017

  • konzultace a poradenství
  • průběžné zpracování vybraných sbírek hudebních nástrojů
  • průběžná práce na digitalizaci databáze výrobců
  • repase tzv. Mozartova klavíru pro nahrávku a zápůjčku do londýnského Victoria & Albert museum (příprava nástroje a drobné restaurátorské zásahy – Adam Bitljan, seřízení – Petr Šefl, interpret nahrávky – Vojtěch Spurný, video)
  • propagace (Kůs, František: cyklus přednášek – HAMU, Praha)

2016

  • základní rešerše historických hudebních nástrojů v českých sbírkách
  • průběžné zpracování vybraných sbírek hudebních nástrojů
  • propagace (web)
  • účast na konferencích a workshopech:
    • seminář „Joining MIMO“, Varšava, 5.–8. dubna 2016 (Žůrková, Tereza: zpráva);
    • seminář An Introduction to the History and Technology of Wooden Musical Instruments, Amsterdam, 12.–15. dubna 2016 (Žůrková, Tereza: zpráva);
    • seminář Wood Anatomy applied to musical instruments, Ringve Museum, Trondheim, 18.–20. dubna 2016 
    • konference Making wooden musical instruments: an integration of different forms of knowledge, Barcelona, 7.–9. září 2016 (Bitljan, Adam: představení projektu MCMI, poster)
  • konzultace a poradenství